android și windows

Azi 19 aprilie 2012, la 6 luni după ce Android 4 a fost finalizat și pus la dispoziția “tuturor”, pe aproape toate canalele TV, aproape toți operatorii de telefonie mobilă fac reclamă la telefoane cu Android 2.3 Gingerbread. Nu e o informație mascată cumva subtil și dedusă din modelul telefonului promovat ci e ceva strigat vesel și explicit, ceva destul de important de spus în spotul publicitar de doar cîteva secunde pentru a promova pachetul.

Companiile de telefonie mobilă nu vînd telefoane ci abonamentul pe 2 ani pe care îl îndeasă în spatele mărgeluțelor colorate deci puțin le pasă ce pun la pachet atîta timp cît vînd abonamentul.

Ce-mi spun mie spoturile publicitare la megatelefoanele cu Android 2.3?

1. Publicul țintă e lipsit de informare, cultură, interes, inteligență, interes sau măcar atenția de a auzi ce cumpără, nu știu exact în ce proporție fiecare din ingrediente. Ajung 2-3 cuvinte magice englezești + Facebook sau mess(enger) pentru a declanșa salivarea. Spoturile astea sunt pentru nevertebrate și faptul că se plătesc atîția bani pe ele dovedește că nevertebratele reprezintă o pondere foarte semnificativă din populație.

2. Nimănui nu pare să-i pese de calitatea experienței utilizatorului, de fragmentare, de viitorul Androidului. Așa cum merg vînzările azi, Android se ocupă el singur de viitorul său, ce va fi va avea probabil la bază mai mult o evoluție genetică: zeci de variante, versiuni, operatori sau alte entități fiecare cu versiunea, varianta, culoarea, aroma personală, toate vîndute simultan – unele vor muri natural altele vor face pui. Cum poți pune la tot amalgamul ăsta un singur nume? E ca și cum ai spune că ai Linux pe laptop – e genul de afirmație care forțează clarificări. Linux sau Android nu e ceva, e un metaceva al tuturor și al nimănui care crește ca buruiana pe unde și cum apucă. Dacă nu ar fi așa, o entitate păstoare are controla și arunca la gunoi versiunile demult depășite.

3. În 1-2 ani dezvoltatorii pentru Android vor fi practic incapabili să testeze aplicațiile pe o parte semnificativă din dispozitivele pe care speră să ruleze, indiferent de resursele aruncate în proiect. Sînt optimist: nici azi nu mai e posibil să testezi exhaustiv dar la ritmul în care se disipă și bifurcă hardwarele și variantele + versiunile de Android. Azi deja dezvoltatorii nu mai știu pe ce dispozitive Android rulează corect aplicațiilor lor motiv pentru care în Market pe te miri ce dispozitive nu vezi te miri ce aplicații care de fapt funcționează corect. Ele nu apar pentru că dezvoltatorii nu au testat și nu garantează funcționarea pe acel dispozitiv. Sigur că în lumea Linux pentru orice există o soluție (noi cei mai puțin pregătiți i-am spune hack): “rootezi” telefonul și instalezi o aplicație care minte Marketul că ai alt telefon ca să poți descărca aplicația. Așa ceva însă nu e pentru publicul țintă definit la punctul 1.

Cu toate astea Android se vinde în draci ceea ce demonstrează încă odată validitatea punctului 1: marea majoritate a celor care pun botul sunt pe lîngă subiect.

 

Ieri a apărut pe website-urile de știri IT vestea aproape direct venită de la Microsoft cum că Windows Phone 8 va fi oferit TUTUROR utilizatorilor de telefoane mobile cu Windows Phone: absolut toate telefoanele vîndute vreodată cu WP vor putea fi updatate la Windows Phone 8 cînd acesta va apărea. În contextul Android actual sună aproape absurd. Personal sînt puțin circumspect dar dacă fapta se va întîmpla, actualul Samsung Galaxy S2 pe care îl am va fi clar primul dar mai ales ultimul telefon cu Android pe care l-am avut vreodată.

 

Microsoft a venit tîrziu, prea tîrziu la petrecerea cu mărgeluțe colorate vîndute la pachet cu  SIM și contracte de 2 ani. Produsului lor nu-i lipsește nici calitate, nici stil nici inovație, arată frumos, se mișcă bine, e colorat, hipnotic, cîntă rîde și dansează DAR populația țintă de la punctul 1 de mai sus nu știe nimic de el. Microsoft par hotărîți să nu lase WP să degenereze în fragmentarea de la punctele 2 și 3, au scule minunate de dezvoltare care nu se compară cu cele concurente și au și mulți dezvoltatori. Le lipsesc lemingșii maniaci care să își pună jugul la gît pe 2 ani ca să descarce și să joace Angry Birds în autobuz. De ce le lipsesc? Pentru că lemingșii nu au unde să vadă ghidușia, pentru că în ochiul lor pe toate canalele e iPhone și Android (nu contează care sau cît de vechi).

 

Care e cel mai vîndut de departe telefon mobil cu Android? Samsung Galaxy S2. Puternic, frumușel, solid dacă îl și ții în mînă nu citești doar pe net despre capacul din spate. SGS2 e (întîmplător sau nu) PERFECT compliant cu cerințele impuse de Microsoft pentru telefoanele cu Windows Phone: rezoluție, memorie, procesor, senzori, număr de butoane, TOT – lipsește doar logo-ul de pe butonul central. SGS2 e telefonul perfect pentru Windows Phone care… nu este, e telefonul deja vîndut în zeci de milioane de exemplare deci nu are nevoie de promovare.

 

Microsoft are nevoie disperată să ajungă cu WP la lemingși pentru a-i contamina. Mai lucrează cineva la Microsoft să tragă vreo concluzie?

 

Dragă Microsoft:

Te rog eu, pune niște hackerași acolo la tine într-o cameră, dă-le computere, sursele de la Windows Phone, SGS2, cola și niște chipsuri. În scurt timp vei avea (dacă nu îl ai deja ceea ce mă îndoiesc) un WP pentru Samsung Galaxy S2. Acuma ia frumos chestia asta, fă-o un exe care să actualizeze SGS2 și pune-o să o downloadeze oricine gratuit. În 2 săptămîni cred că numărul de utilizatori de Windows Phone se va tripla. E cea mai ieftină și directă cale să molipsești lemingșii. Nu aștepta după vînzătorii de la magazinele de telefoane să promoveze Nokia Lumia 800 sau operatorii să promoveze în spoturi publicitare telefoanele cu WP, nu ai timp de prostii. Dă poporului Windows Phone azi gratis și ușor de instalat. O mare parte din entuziaștii care au SGS2 și înțeleg ideea de update vor uita rapid coșmarul Android și vor contamina mediile în care trăiesc cu ceva nou și colorat altfel. Dacă vrei efect trebuie să fii disruptiv. Ai ceva de pierdut?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *