Citesc azi că ASUS scoate o noua versiune de Transformer Prime – o tabletă din foarte multele cu Android care încarcă degeaba rafturile prin mall. Nu cred că “vechea” versiune de Transformer are mai mult de o lună de cînd e pe piață. Bravo ASUS – te miști repede. Îmi pare puțin rău de clienții nerăbdători pentru că acum clar regretă pasul și asta se ține minte dar viața merge înainte. Mă uit la puzderia de marfă de pe piața Androidă și îmi amintesc de Samsung, alți campioni ai sutelor de versiuni, revizii, variațiuni pentru telefoane. Cîte sortimente de Galaxy S2 or fi existînd cu diferite nume cifre și sufixe? Cred că nici angajații de la vînzări de la Samsung nu mai știu de multă vreme. Nici nu ai cum să cumperi un anumit model pentru că de cînd îl vezi pînă ajungi la magazin deja nu se mai produce, e depășit – se produce în schimb o versiune “îmbunătățită”. La o lună după ce ai luat marfa, pînă și valoarea ei morală pentru posesor e zero. Cum să-ți mai placă dacă e depășit la 2 zile după ce ai scos banul gros să-l cumperi?
Samsung marșează nu știu cît de conștienți spre a-și transforma produsele (de bună calitate în general) într-o masă amorfă de telefoane la kilogram, cu durata de viață de cîteva săptămîni, fără nicio personalitate sau trăsătura distinctivă. Exact ce își dorește Google – să anuleze diferențele și caracteristicile specifice ale firmelor producătoare așa încît tot ce rămîne vizibil pe etichetă e “Android”. Google au învățat perfect lecția de la Microsoft care au transformat la vremea lor orice mașină oricît de specială în încă un calculator personal compatibil Windows. Rezultatul la care au contribuit din plin și producătorii de marcă de calculatoare a fost scăderea dramatică a prețurilor și a calității și transformarea raftului cu laptopuri de la Saturn în ceva ce seamănă mai degrabă a depozit en-gros cu marfă vîndută la palet. La final nici HP nici DELL nici alții nu au prea ieșit fericiți așa cum nici Samsung nu va fi foarte avantajat de momentul apropiat cînd orice telefon, oricît de prost sau no-name, va fi destul ca să ruleze Android. Politica lor de a scoate zeci și zeci de produse asemănătoare nu face decît să le distrugă imaginea de marcă.
Pe de altă parte îi avem Apple. Execuție magistrală. Produse bune și foarte puține. La orice moment există un singur telefon de la Apple – iPhone 4S azi. Nu poți să fii derutat de 10 variante unul mai mic, altul mai sur, al treilea mai bombat. Fac un singur telefon și asta îi ajută foarte mult. La un telefon se poate face reclamă multă și eficientă. Un singur telefon poate ajunge la 5 dintre prietenii tăi așa încît să intre în funcțiune spiritul de turmă și să-l vrei și tu. Nu se poate să nu fi auzit de el. Un singur model de telefon poate ajunge ușor cunoscut, dorit, notoriu, modă. Cum să devină Samsung Galaxy Ace Plus S7500 notoriu? Sau poate Galaxy M Style M340S? Sau care din zecile de ele – toate o apă și un pămînt? Pentru notorietate e nevoie ca potențialul client să îl vadă insistent și repetat ca să ajungă să-i placă și să-l dorească. E nevoie de reclamă, e nevoie să-l vezi de mai multe ori la mai mulți prieteni – ACELAȘI telefon – ca să prinzi gustul, e nevoie să îi poți ține minte numele după ce ai ajuns să îți placă prin contagiune, e nevoie ca după o lună de la prima vedere, cînd te-ai hotărît și ai luat salariul să-l mai și găsești la magazin – pe cel pe care ai ajuns să-l vrei, nu o versiune “îmbunătățită” pentru că telefonul dorit s-a retras de la vînzare după 2 luni de producție fiind “depășit”.
Pune-te în locul clientul de telefon Samsung la masă cu prietenii: ai dat săptămîna trecută 500 de euro pe telefon și vrei să ți-l arăți, doar nu l-ai luat degeaba. Îl scoți din buzunar ca să-ți verifici meilu cică, fericit că o să crape tot dușmanu’ de invidie. Dușmanu’ nemilos scoate în secunda 2 Samsungul revizuit apărut alaltăieri și te face praf fără niciun cuvînt. Pune-te în locul clientului de iPhone: ai dat acum 3 ani banii pe telefon și primești și azi ultima versiune de iOS. Ai luat iPhone în toamna trecută dar poți să-l scoți din buzunar sigur pe tine, nu vei fi umilit pentru că e ultimul model, abia peste 6 luni apare următorul – pînă atunci ai dat banu’ dar stai în față cu demnitate, ai ULTIMUL MODEL, dușmanul nu te poate face să moară mă-sa.
Ce fac acum Samsung cu puzderia de telefoane în frenezia momentului o să-i doară peste 2 ani cînd orice telefon Samsung va fi doar încă unul din sutele de telefoane Android de la o firmă care parcă începe cu S. Pe de altă parte peste 2 ani iPhone 5P sau cît o fi el la vremea aia va fi la fel de distinct și special ca acum.
Samsung se îndreaptă cu mult succes spre a deveni anonimi și asta în ciuda faptului că au produse bune, e drept că murdărite de un sistem de operare scris de radioamatori. Dacă ar oferi puține telefoane cu personalitate distinctă, ar rămîne în top (top=conștiința clientului). Ce fac ei acum e rețeta sigură spre mediocritate amorfă. Apple în schimb nu au nevoie de 140 de variante de iPhone, le ajunge una singură. În 2 ani Apple vor fi liniștiți în aceeași poziție de top concurînd cu telefonul generic Android produs de cine mai știe cine, parcă San Sun le zice?…
Oare cit e de mare armata de angajati care lucreaza la Samsung la telefoanele celulare?
Ma gindesc ca poate Samsung a achizitionat neshte companii care faceau telefoanele lor si acum le produc ei, rebranduite. Si daca, sa spunem, ei fac 20% din felurile de telefoane de pe piata au shanse 1 din 5 ca atunci cind cumperi un telefon sa fie al lor :)
Cred ca daca ne aplecam spre motivatia celor care conduc companiile mari putem observa ca scopul lor nu e sa fie bine peste doi ani. Ei au nevoie sa poate raporta profit azi, sa ia bonusu in consecinta, si peste 2 ani dumnezeu cu mila. Mai sint alte companii la care sa lucreze cind asta curenta o sa dea faliment. Daca ai coloana vertebrala si principii si asa mai departe nu ajungi in locul ala in care sa hotarasti ce face compania.
Apple cred ca o sa schimbe stilul acum ca Steve Jobs a disparut. O sa vina alt CEO, poate asta de acum de la Samsung, care o sa le spuna ca secretul fericirii e cantitatea.
Oricum nu imi place nici modelul Apple cu politica lor de a tine totul inchis si sub control. Produsele lor sint frumoase si ergonomice dar nu mi le doresc.
Acuma sper că nu ai înțeles doamne păzește că mie mi-ar plăcea Apple dar trebuie să recunoști calitățile dușmanului ca să-l poți învingea. Cînd zici că Samsung fac 20% din felurile de telefoane deci ai șansa 1 din 5 să iei unu Samsung te referi la mîța în sac. Dacă e orb clientul și telefoanele sînt foarte multe într-un sac lucrurile stau exact cum le descrii. Apple face un singur fel de telefon dar e singur în alt sac deci șansele să-l nimerești pe cel corect sunt de 100%.
Nu-mi pot inchipui alte motive ca Samsung sa faca sute de feluri de telefoane. Si zece mi se pare prea multe daca nu cumva sint specializate pt situatii extraordinare.