lecții de UI din osx

Apple pretinde periodic (mixt) că Microsoft îi fură interfața grafică (idei, design etc). Au mers așa de departe cu lucrurile încît Steve Jobs cu cîteva luni înainte de apariția pe piață a Windows Vista, într-un spectacol tipic de spălare a creierelor fanilor, dintr-o oră de prezentare, 45 de minute a vorbit despre cît de prost, urît și copiat e Vista după OSX. Cum putea fi Vista atît de prost și urît copiat fiind după o capodoperă nu am înțeles dar nici nu contează.

După apariția lui Windows Vista a devenit rapid o modă să se scrie ceva de rău despre el, orice dar să fie de rău, altfel nu mai erai în trend. Unul din lucrurile care prin repetiție obsesivă a devenit “adevăr” a fost cît de prost concepută, cît de “oribilă” și lipsită de coerență vizuală ar fi interfața cu utilizatorul din Vista.

Despre frumusețe e aproape imposibil de vorbit altfel decît subiectiv. Ce e oribil în ochii mei (iTunes sau Safari pentru Windows sînt două exemple notabile) poate fi sublim pentru ochii altora și invers.

Despre unitate și coerență vizuală sau cum se asortează lucrurile puse respectiv aruncate împreună se poate discuta ceva mai obiectiv.

Să ne uităm puțin la OSX, la exemplul canonic de interfață cu utilizatorul al firmei Apple – cei care nu au furat nici mouse-ul, nici imprimanta laser, nici ethernet-ul nici interfața grafică de la XEROX. Să ne uităm așadar la Original.

Acesta este un screenshot din sistemul de operare, pur, fără nicio aplicație externă. Este locul unde te-ai aștepta să vezi ceva unitate sau coerență vizuală, un design cît de cît unitar, venit de la profesori:

osx

Să vedem cîteva dovezi de coerență vizuală și stil inimitabil:

  • avem amestecate la întîmplare imagini plane și imagini în perspectivă (3D).
  • imaginile în perspectivă sînt desenate din diverse unghiuri și cu diverse unghiuri de fugă, frontal de sus (Front Row), din stînga-jos fără unghi de fugă (Dictionary), din stînga-jos cu unghi de fugă exagerat naiv (Font Book).
  • avem imagini monocrome amestecate la întîmplare cu imagini color fără nicio temă cromatică (roșu, albastru, galben, gri, turcoaz și cîteva altele).
  • imaginile monocrome sînt în diverse palete de culoare, fie alb-negru (Font Book), fie albastru-negru (Utilities).
  • imaginile alb negru sînt mate (Font Book) sau cu luciu metalic (iSync).
  • imaginile color sînt fie fotorealiste (Mail) fie desenate (iCal).
  • avem amestecate imagini realiste (Front Row) cu imagini simbolice (Quicktime sau Time Machine).
  • imaginile 3D sînt iluminate la întîmplare: iCal de sus-dreapta, Font Book din stînga, iSync din față, Utilities de sus-stînga.

Îmi amintesc de Visual Design Guide de la Microsoft unde se dădeau sfaturi despre cum e bine să arate o aplicație pentru a se integra în unitatea vizuală din Windows. Se spunea acolo care e unghiul din care sînt privite icoanele 3D, care e unghiul de fugă pentru ca icoana ta să se potrivească în peisaj, de unde cade lumină pentru ca ochiul și creierul să interpreteze imaginea corect în ansamblu, nu ca și cum ar fi văzută cu strabism, ce palete de culori se potrivesc și unde, cîte și mai cîte. Nu e vorbă că toată lumea a auzit că există un ghid vizual pentru Windows, nici poveste. Java are și azi un icon în Control Panel care arată ca nuca în perete – dar măcar nu vine cu sistemul de operare, e alegerea dubioasă a altora să nu se încadreze corect în peisaj.

Aș mai povesti și despre cît de modern și unitar arată Safari sau iTunes pentru Windows dar mi-e că s-o însera așa că voi posta doar imaginea unui dialog “bine desenat” din Safari 5:

Extension_Builder

Ar vrea cineva să copieze așa ceva? Mînuța sus cine se simte tentat.

1 thought on “lecții de UI din osx”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *