Subiecte

viber

Ce e Viber?

Viber e o aplicație pentru telefoane smart (Android, probabil și iOS) care permite chat/apel vocal prin conexiunea de date. Foarte simplificat e un fel de Skype sau Yahoo Messenger. Cu o mică dar esențială diferență: pe Viber utilizatorii nu au ID-uri ci sunt identificați prin numărul de telefon mobil real. Ca să poți folosi Viber, condiția obligatorie este ca la instalare să le dai celor care operează Viber ÎNTREAGA AGENDĂ TELEFONICĂ. TOT. Fără asta nu poți deschide Viber.

De ce asta? Motivul Viber sună așa: dacă avem aceste date putem ca pe baza numărului de telefon să identificăm și să sunăm prin Viber contactele tale. Ce nu ne spune Viber? Că pentru serviciul pe care îl oferă nu e nevoie să le dai agenda telefonică, e suficient să dai numărul TĂU ȘI ATÂT. Orice interogare despre cei pe care vrei să îi suni se poate face pentru fiecare contact în parte atunci când vrei să îl apelezi, și atunci trimițându-le doar numărul de telefon apelat, nu toate datele pe care le ai în agendă despre respectiva persoană: nume, adresă de acasă, e-mail, număr de telefon fix, data nașterii, alte aniversări și cine mai știe ce altceva. Diferența ar fi că Viber ar avea mult mai puține date personale colectate de la victime.

Vodafone, Orange sau Cosmote îți cer toate datele personale ale celor din agenda telefonică atunci când semnezi contract cu ei? Justificarea tehnică ar fi cam aceeași ca în cazul Viber și cu toate astea dacă ei ar face-o te-ar scandaliza. Sau cel puțin așa sper… Cu Viber – entitate mult mai obscură măcar din cauză că nu are angajați în magazine pe care să îi iei potențial de guler – totul e firesc și natural: luați totul de aici! Mai aveți neclarități sau nevoie de ceva informații despre vreun prieten? Să știu să-l întreb…

De câte ori aud întrebarea dacă știu ce e sau dacă folosesc Viber, de atâtea ori mă enervez.

Știu ce e Viber și nu îl folosesc dar de ce mă enervez? Pentru că știu că persoana care m-a întrebat foarte probabil deja și-a vândut toate datele persoane din agenda telefonului firmei care operează “GRATUIT!” Viber. Despre datele lui personale nu mă interesează câtuși de puțin, să facă exact ce vrea cu ele, Facebookul îi e deschis! Ce mă deranjează e că oamenii dau datele personale ale altora fără să se gândească o secundă dacă asta e moral, corect, cinstit, acceptabil. Ce mă enervează de-a dreptul este că dacă respectivul cunoscut m-a întrebat, foarte probabil deja a dat și datele MELE.

 

Să facem un mic exercițiu de imaginație.

Să presupunem că Ioana, colegă de serviciu, secretară are principii înalte, e inteligentă și a înțeles cum e cu Conspirația, Guvernul Mondial, OZN-urile și cercurile din lanurile de grâu, a înțeles și că să vândă datele personale ale altora e imoral drept care nu folosește (nici) Viber. Să mai presupunem că Ioana are numărul de telefon mobil 0700111.

Să vedem ce știe Viber despre Ioana noastră după ce a agregat datele vândute de ALȚII, ea fiind cum ziceam fată cu principii înalte:

– de la Vasile, depanator auto:

0700111 – ford fiesta, telescoape

– de la Ana, fosta prietenă a actualului prieten al Ioanei:

0700111 – tarfa lu vasi

– de la Agnes, vecină de bloc:

0700111 – Ioana vecina et3

– de la Petrica, șeful Ioanei:

0700111 – Vasilescu Ioana, secretara

– de la Costel, traficant de mașini care a primit numărul greșit de la un prieten:

0700111 – pocnitoare 50 normal 20 oral

În câte agende telefonice a lăsat oare Ioana impresii? Să fie vreo 200 dacă Ioana e de o popularitate medie. Adăugați așadar încă 195 de poziții în genul celor de mai sus la wiki-ul Viber despre Ioana-secretara.

 

Toate datele astea au un înalt grad de credibilitate, nu sunt date pe care tu le spui cum și cât consideri despre tine, sunt date pe care alții care te cunosc le folosesc deci foarte probabil sunt reale adică scumpe.

Dacă tu ai fi prin absurd acționar la Viber, pentru ce ai face serviciul ăsta gratuit atâtor milioane de victime?

Primul lucru care îmi vine în minte este un cuvânt dulce care face orice afacerist să saliveze: monetizare. Ai vrea cumva să “monetizezi” (adică să faci bani de pe urma…) atâtea date. Cum? Vă las să vă gândiți la asta.

Eu mă gândesc la ceva mai simplu: dacă aș fi patron la așa mizanscenă dubioasă, care ar fi visul cel mai erotic pe care mi l-aș putea imagina? Să fiu băgat în seamă de Facebook, să le vând afacerea și să plec în ceva insule. Și Facebook proști ar fi să nu cumpere Viber urgent pentru că acolo e aur curat: adrese reale, e-mailuri, conexiuni, totul în formă pură, fără inhibițiile unor paranoici care pun date cu grijă pe Facebook. TOT ce nu știe încă Facebook despre voi știe Viber.

Și dacă ai fi Facebook ce ai face cu Viber? Asta deja e o întrebare prea ușoară: gândiți-vă câte clickuri ar genera sinergia (alt cuvânt magic în lumea făcătorilor de bani postmoderni). Dintr-o dată pe zid (perete sau cum o fi tradus) să apară cum te văd alții în realitatea telefoanelor lor. Sigur din respect pentru voi, Facebook ar pune undeva bine ascunsă opțiunea de a dezactiva această minunată facilitate, ar rămâne doar să o găsiți și eventual da click dacă v-ar păsa destul. Sau de ce nu un serviciu plătit, 2-3 dolari acolo pe lună ca să ai acces la o carte de telefon mondială plină de sincerități și indiscreții. Sunt atâtea lucruri utile de făcut cu datele tuturor Ioanelor, cu sau fără principii înalte, care au avut neșansa să se găsească prin telefoanele te-miri-cui.

Și pînă la urmă ce e cu asta? Are ceva Ioana de ascuns? Dacă da, probabil știe ea de ce e vinovată, de ce să nu știm și noi și să luăm măsurile corecte ca societate responsabilă? Dacă nu, pentru ce tot scandalu’? Oricum e inevitabil așa că de ce să nu-i vindem pe toți cunoscuții, probabil deja Viber și Facebook știu oricum totul despre ei așa că de ce să nu profit și eu… Nu știu de ce logica asta nu mă satisface deloc așa că deși nu pot face nimic ca Viber și alții ca ei să afle tot ce se poate afla despre mine, pot măcar să-i rog pe cei care mă cunosc și sunt tentați să vândă datele altora personale fără probleme de conștiință, să mă șteargă din agenda lor telefonică înainte de a da click pe “Vinde-ți toți prietenii”.

Îndemn pentru Facebook: cumpărați urgent Viber! Nu trebuie să faceți asta public, din contră, mai bine tăceți și faceți(-ne)!

Comentați

 

 

 

Puteţi folosi aceste etichete HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

captcha: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux