Subiecte

mesaj de nota 4

De obicei interfața cu utilizatorul a produselor de la Microsoft este măcar decentă. Asta din cauză că la ea lucrează mulți oameni și e aproape inevitabil să nu se găsească voci critice cînd un lucru arată evident urît sau e greșit ca funcționalitate.

E cu totul altceva cînd lucrezi singur și spiritul autocritic poate și el obosi față de a lucra într-o echipă în care cel puțin jumătate din colegi vor să ajungă șefi înaintea ta și trebuie să demonstreze că ei au făcut lucrurile mai bine și tu le-ai făcut mai prost.

Competitivitatea asta de junglă are și efecte secundare pozitive și poate uneori da naștere la produse mai bune: pe de o parte tu ca programator sau designer te trudești mai din greu ca treaba să iasă bine din prima ca să nu se poată comenta nimic critic, pe de altă parte “dușmanul” are grijă ca atunci cînd nu e ceva la înălțime, să te întoarcă din drum ca să arate că e superior așa că ai șansa ca la următoarea iterație să obții un rezultat mai bun.

Uneori schema asta totuși nu funcționează, spiritul critic dispare poate pentru că ai rămas ultimul programator care are în întreținere un produs mort sau pe moarte și nu mai are cine să te corecteze ca să avanseze înaintea ta, poate toți ceilalți sînt în concediu și tu vrei să te răzbuni că a trebuit să rămîi să lucrezi.… Sau poate pur și simplu atît poți.

Microsoft Access e practic un produs mort (trăiască SQL Server în toate edițiile lui, de la buzunar la datacenter).

Așa arată un mesaj important (e legat de securitate și nu-l poți evita cînd ți-e lumea mai dragă) afișat de Access atunci cînd deschizi o bază de date:

access

Mi se pare ușor de observat că echipa critică era în vacanță sau lucra la alt produs și programatorul care a făcut treaba nu mai conta ca adversar. Sper că în final programatorul sau cel care a conceput mesajul să fi primit calificativul “nesatisfăcător” de la cei care l-au evaluat pentru că îl merită din plin.

Ce e așa de greșit la mesajul ăsta?

  • e foarte lung / mare / complex. Ce utilizator citește cu atenție atîta poveste cînd chiar are de lucru? (doar a deschis o bază de date ca să lucreze)
  • e formatat cu 2 fonturi, unele mici, unele mari, unele normale, altele îngroșate, unele de culoare neagră, altele de culoare albastră, cam ca un afiș de circ. Sigur că o să citești ce e scris mare sau albastru (cu culoare distinctă) pentru că aia o fi mai important doar că acolo nu vei găsi textul important (adică întrebarea care dă sens dialogului și reprezintă motivul pentru care el a fost afișat).
  • mesajul întreabă ceva (de acolo și butoanele Yes/No). Ce întreabă? Cu litere mari, deasupra butoanelor Yes/No nu e nicio întrebare ci alte povești. Unde e de fapt întrebarea? Ascunsă exact în mijlocul textului din dialog, începînd de la mijlocul liniei(!), nici măcar ca alineat, cu cele mai mici litere și neîngroșat – ultimul text pe care ai ajunge să-l citești (și asta doar dacă ai multă răbdare).
  • dialogul e poluat de o grămadă de text despre Jet 4.0, Service Pack 8. Ce ar putea spune cuvintele astea unui utilizator obișnuit de Office? Ce înseamnă Jet pentru el? Chiar așa, ce (mai) înseamnă Jet? E foarte posibil ca nici unii din programatorii de la Microsoft să nu mai știe.
  • titlul dialogului se referă la Microsoft Office Access ca să fie cît mai lung și greu de citit sau înțeles. Nu era destul Access sau Microsoft Access, trebuiau 2 indirectări pentru subiect.
  • în dialog există linkuri pe care nu se poate face click (probabil se așteaptă programatorul că utilizatorul de Office să tasteze în browser adresa pentru windowsupdate – putea măcar să o facă să poate fi selectată și copiată dacă îl interesa utilizatorul și nu să plece mai repede la masă). Pentru a dovedi buna credință, există și link pe care se poate da click și care duplică inutil și adaugă text suplimentar (și nedorit) dialogului.
  • în mijlocul dialogului sînt prezente butoane, unul mare, cu desene alfanumerice (săgeți <<), celălalt și mai mare, cu text discutabil ca și claritate sau concizie (putea fi “Details” de exemplu). Arată ca dat de pomană. Puteau fi alese pentru cele două butoane dimensiuni și poziții care să facă să arate mai bine dialogul, nu la jumătate pe verticală și dezechilibrate spre stînga.

Să recapitulăm: Alexandra de la contabilitate dă dublu click pe o bază de date în care are numere de telefon ale clienților pentru că trebuie să sune urgent la unul din ei. Dă dublu click-ul cuvenit și pe ecran îi apare această… pată. Ce va face ea? Ne-ar putea răspunde competentul programator care a creat problema? Pînă atunci cred că nu merită să promoveze.

Cînd afișați mesaje din codul scris de voi, gîndiți-vă că ele vor fi citite de Alexandra de la contabilitate sau de Vasile, șofer pe Dacia papuc. LOR le sînt destinate, EI ar fi bine să le poată ușor citi și înțelege, EI merită respectul să li te adresezi cum se cuvine. Dacă nu ți-a ieșit vraja, nu ai fost destul de competent.

Comentați

 

 

 

Puteţi folosi aceste etichete HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

captcha: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux